ספרים בעלי נשמה

גני תקווה

תוכנית המפגשים המפורטת, 2018-2019

המפגשים יתקיימו בימי ה' בשעה 20:00
תכנית המפגשים:

גינת-בר-מאיר-שלו

מפגש 1: 4.10.2018

גינת בר מאת מאיר שלו

את גינת בר כתב מאיר שלו על גינת ביתו בעמק יזרעאל, בה נטע עצי בר ושיחי בר, שתל וזרע רקפות, כלניות, נרקיסים,  חצבים ופרחי בר רבים אחרים, ובה הוא מתרועע עם בעליה האמתיים: ציפורים, קיפודים, פרפרים, חזירי בר ועוד חברים. הטבע של הארץ, המתואר ונוכח בכל הרומנים שכתב, הוא כאן הגיבור הראשי. באהבה ובהומור מספר מאיר שלו גם על הגנן שעובד בה, על מחשבותיו בעת הנביטה, הכמישה, הלבלוב, העישוב, איסוף זרעים וזריעתם, על המלחמה בחולד ועוד. 

פרנסוס-על-גלגלים-כריסטופר-מורלי

מפגש 2: 1.11.2018

פרנסוס על גלגלים מאת כריסטופר מורלי

רוג'ר מיפלין, סוחר ספרים הנודד ברחבי ארה"ב בקרונית מלאה בספרים, לה הוא קורא פרנסוס. הוא מוכר אותה להלן, אישה בגיל העמידה שמאסה בחייה ועבודתה בחווה, בזמן שאחיה כותב ספרים. הסיפור מסופר מנקודת מבטה של הלן היוצאת יחד עם רוג'ר להרפתקה, נדבקת באהבתו ובתשוקתו לעבודתו. אחיה, המניח שרוג'ר חטף אותה מביא למאסרו, אולם הלן ורוג'ר המאוהבים נישאים ומתחילים בחיים חדשים יחד. סיפור חייהם של הלן ורוג'ר כזוג נשוי המשתקע במקום אחד מסופר בספר ההמשך: חנות הספרים הרדופה

טובת-הילד-איאן-מקיואן

מפגש 3: 20.12.2018

טובת הילד מאת איאן מקיואן

פיונה מיי היא שופטת בבית המשפט העליון העוסקת בדיני משפחה ולעיתים אף בדיני נפשות. ברגע של משבר בחייה הפרטיים היא נקראת לדון בדחיפות במקרה של נער שמצוות דתו אוסרת עליו לקבל עירוי דם שיציל את חייו. הדרמה המשפחתית והדרמה המשפטית מצטלבות, ומעלות שאלות עקרוניות: באיזו מידה צריך בית המשפט החילוני להתערב בשאלות של דת ומצפון? ומהי טובת הילד?

מפגש 4: 17.1.2019

כלה מאת אורה אחימאיר

ברומן אוטוביוגראפי מתחקה אורה אחימאיר אחר דמותה של אמה, בת היישוב החרדי-גליצאי בצפת בשנות השלושים, ובירושלים המנדטורית של שנות הארבעים. למרות שאמה חיה וגדלה בחברה החרדית בצפת מחליט אביה שהיא תלמד בבית הספר היהודי-צרפתי "אליאנס", ומכאן ואילך חיה חורגים מאורחות החיים החרדיים. אחימאיר, המגלה הזמנה מצהיבה של אמה, מבקשת לפענח את סודה של אמה, מגלה נישואים רומנטיים שסופם הטרגי שופך אור גם על חייה עם אביה של אורה ועמה.

מפגש 5: 28.2.2019

עד שיום אחד מאת שמי זרחין

סיפור תולדותיה של משפחה טבריינית על הדינאמיקה שלה, סודותיה ושקריה. סיפור ילדותם של שני אחים, שלומי וחיליק, כאשר האחד מגלה כישרון רב בבישול והאחר אובססיבי למילים. וסביב ילדותם סוער עולמם של המבוגרים. הרומן מגולל גם את סיפורה של העיר טבריה כעולם שמעורב בו הבדיוני והמוחשי, עולם רווי ריחות וטעמים,  עולם של קסם וכישוף, אהבה ומיניות.

הנערה-מהדואר-שטפן-צווייג

מפגש 6: 28.3.2019

הנערה מהדואר מאת סטפן צווייג

בשנת 1926, לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, כריסטינה, צעירה ששכלה את אחיה במלחמה והתייתמה מאביה, מתגוררת בעליית גג עם אמה החולה, ומתפרנסת בדוחק כ"סייעת דואר" בסניף כפרי באוסטריה. יום אחד היא מוזמנת לבלות חופשה עם דודתה ובעלה במלון פאר בשוויצריה. לראשונה מבינה נערת הדואר כיצד המלחמה והעוני גזלו את עלומיה. וכאשר החופשה נקטעת באחת, היא נאלצת לשוב לחייה הקודמים, אולם דבר כבר לא יוכל לחזור להיות כפי שהיה. 

מפגש 7: 23.5.2019

"מכיתות הזיכרון" - הרצאה כללית על מכלול יצירותיו של אהרון אפלפלד עם הדגמות מספריו

הרצאה כללית על מכלול יצירותיו של אהרון אפלפלד עם הדגמות משני ספריו:

פולין ארץ ירוקה

יעקב, מנהל חנות בגדי אופנה בתל-אביב, מחליט יום אחד לצאת למסע לפולין לעיירת הולדתם של הוריו, שבשלב זה כבר אינם בחיים. הוא מגיע לכפר, מתאכסן בביתה של איכרה בשם מגדה ומתלקחת ביניהם אהבה עזה, המזמנת לו חשבון נפש נוסף הנוגע לרעייתו ושתי בנותיו שנותרו בארץ.טלטלה רגשית משמעותית עובר יעקב במהלך מסעו זה וממנו יצא אדם אחר. 

פתאום אהבה

היא סוכנת בית בשנות השלושים לחייה, הוא סופר, מבוגר ממנה בשנים רבות. כל מה שהם מעבירים זה לזו, במילים ובשתיקות, נהפך ברומן החדש של אהרן אפלפלד לסיפור אהבה מפעים. הם באים מעולמות שונים. היא נולדה במחנה שחרור בדרך לארץ. הוא היה קומוניסט ונלחם בצבא האדום. רוב ימיו הוא חי בתחושה שחייו משובשים. אותה מוליך בחיים איזה תום מופלא. זה סיפור אהבה שנבנה מפיסות קטנות: מעט מילים, הרבה קשב וחושניות דרוכה. האינטלקט לא נעדר, אך הקרבה ביניהם והחתירה אל הפנימי מובילות אותם אל עולם ראשוני וקסום, שבו עוד דרים האמונה והחיים בכפיפה אחת.

מפגש 8: 20.6.2019

המזכרות מאת דויד פואנקינוס

הספר מסופר מנקודת מבטו של ילד המתבונן בהוריו, בסבו וסבתו וביחסים ביניהם, ביחסים בין מעביד ועובדו ובמפגש שבין אנשים מזדמנים. על אף שהספר מתייחס לשלושה דורות אין הוא ספר היסטורי וכרונולוגי כיוון שהוא מתמקד במערכות יחסים משפחתיות ובין-סובייקטיביות, ברגשות, בזיכרונות ובאהבה, בילדות ובזקנה, ובמעשה הכתיבה.

תמונה ראשית: הקריאה, 1868, אדוארד מאנה, מוזיאון ד'אורסיי, פריז, Erich/AKG-Images, Lessing
מתוך הספר: 'נשים קוראות בציור ובצילום', שטפן בולמן, בתרגום מגרמנית: טלי שוורצשטיין-בסר, עמוד 90, כנרת, זמורה-ביתן, 2009