כל ספר והגורל שלו

הרצליה

תוכנית המפגשים המפורטת, 2018-2019

המפגשים יתקיימו בימי א' בשעה 20:00
תכנית המפגשים:

מפגש 1: 7.10.2018

הטנק מאת אסף ענברי

זהו סיפורם של חמישה אנשים שכל אחד מהם סטוח שהוא האיש שהכריע את מלחמת העצמאות. ההתפכחות המרה של מלחמת הכיפורים מטילה את חמשת הגיבורים לחשבון נפש נוקב. המאבק האישי על הכרה ותהילה נמזג במאבק על האתוס, כשכל אחד מהם יוצק משמעות שונה לסיפור.  

עין-החתול-מרגרט-אטווד

מפגש 2: 11.11.2018

עין החתול מאת מרגרט אטווד

איילין ריזלי, ציירת שנויה במחלוקת, שבה לטורונטו, עיר ילדותה, לרגל רטרוספקטיבה של יצירותיה. היא מתעמתת בזיכרונה עם חבורת בנות שהכניסוה בסוד יחסי הכוחות רבי-העוצמה של הילדות ולעולם החשאי של חברות, הזדקקות ובגידה. 

הפרטים-שהושמטו

מפגש 3: 23.12.2018

הפרטים שהושמטו מאת תומס ה' אוגדן

הפרטים שהושמטו הוא רומן הביכורים של הפסיכואנליטיקאי הנודע ד"ר תומס ה' אוגדן. זהו סיפורה של משפחת ברומפמן – מגַדלֵי תבואה בקנזס המאובקת – שכל דור בה לופת את הדור שאחריו באחיזה משתקת, וכל דמות נחושה להימלט ממנת חלקה. לבני הזוג ארל ומרתה היו חלומות אחרים בצעירותם, אלא שהגורל הוביל אותם לבחירה שנועדה להבטיח לחיים קודם כול את היציבות. וכך התחיל להתגלגל כדור השלג של חיים מבודדים חברתית, מלאים תסכול וזעם כבוש, חיים הנפתחים בלידה לא רצויה ומסתיימים בהתפרצות רצחנית בלתי נמנעת.

תומס ה אוגדן
מזל-קטן-קלאודיה-פיניירו

מפגש 4: 13.1.2019

מזל קטן מאת קלאודייה פיניירו

אישה חוזרת מגלוּת מרצון בארצות–הברית לעיירתה שבארגנטינה, אל המקום שפעם קראה לו בית. עשרים שנה עברו, והיא לא נראית ולא נשמעת כמו אותה אישה. אפילו שמה, המבטא שלה וצבע עיניה השתנו. הריחוק הפסיכולוגי שהתפתח בתודעתה והפרספקטיבה שנוצרה מעצם חלוף הזמן, מאפשרים לה לשוב למקום ההוא, למוקד ייסוריה. שאלת השיבה, שמלווה את הספרות מראשיתה, נשאלת גם כאן: האם מתאפשר לאדם להחזיר לעצמו את הזמן שאבד? האם יכולה אישה לשנות או לתקן חיים שתוּעלו לסמטאות הבריחה?  

מפגש 5: 10.2.2019

מיכאלה מאת מירה מגן

אלכוהוליסטית חסרת כל משתכנת ביחידת דיור בבית אחותה האמידה והמצליחה, ואליה מצטרפת אימן, ששהתה שנים בבית חולים לחולי נפש. אולם המאזן בין שתי האחיות מתהפך כאשר עולמה של האחות המוצלחת נסדק, והאחרת, האחות הסוררת, נאלצת להתמודד רגשית עם אחותה וילדיה, אמה ודמויות גבריות נוספות.   

מפגש 6: 10.3.2019

בריחה מאת אליס מונרו

בסיפור "בריחה" שלוש דמויות: קרלה ובן זוגה קלרק והגברת ג'יימסון, היא סילביה, המתגוררת בסמוך. הסיפור מתרחש באזור כפרי, בחוות סוסים שבה הזוג קרלה וקלרק מתגוררים בקרון ומתפרנסים בדוחק מחוגי רכיבה על סוסים, ומאחזקתם. היעלמותה של עז בשם פלורה, ומפגש מחודש וגלוי לב בין קרלה לסילביה מניע בריחה של האחרונה מביתה ומבעלה.

מפגש 7: 7.4.2019

רצח בבית האדום מאת אלון חילו

הספר עוסק במאורעות הדמים בשנת תרפ"א, 1921, ששיאם ברצח הסופר והמנהיג יוסף חיים ברנר וחבריו, השוכנים יחד בבית משפחת יצקר, בין הפרדסים וחולות יפו – הוא הבית האדום. ההתרחשויות הדרמטיות והטרגיות מתוארות מנקודת מבטם השונה של שלושה עדים, המכוננים יחד תמונה מורכבת מבחינה חברתית, אתית וערכית.  

מפגש 8: 5.5.2019

"מכיתות הזיכרון" - הרצאה כללית על מכלול יצירותיו של אהרון אפלפלד עם הדגמות מספריו

פולין ארץ ירוקה

יעקב, מנהל חנות בגדי אופנה בתל-אביב, מחליט יום אחד לצאת למסע לפולין לעיירת הולדתם של הוריו, שבשלב זה כבר אינם בחיים. הוא מגיע לכפר, מתאכסן בביתה של איכרה בשם מגדה ומתלקחת ביניהם אהבה עזה, המזמנת לו חשבון נפש נוסף הנוגע לרעייתו ושתי בנותיו שנותרו בארץ.טלטלה רגשית משמעותית עובר יעקב במהלך מסעו זה וממנו יצא אדם אחר. 

פתאום אהבה

היא סוכנת בית בשנות השלושים לחייה, הוא סופר, מבוגר ממנה בשנים רבות. כל מה שהם מעבירים זה לזו, במילים ובשתיקות, נהפך ברומן החדש של אהרן אפלפלד לסיפור אהבה מפעים. הם באים מעולמות שונים. היא נולדה במחנה שחרור בדרך לארץ. הוא היה קומוניסט ונלחם בצבא האדום. רוב ימיו הוא חי בתחושה שחייו משובשים. אותה מוליך בחיים איזה תום מופלא. זה סיפור אהבה שנבנה מפיסות קטנות: מעט מילים, הרבה קשב וחושניות דרוכה. האינטלקט לא נעדר, אך הקרבה ביניהם והחתירה אל הפנימי מובילות אותם אל עולם ראשוני וקסום, שבו עוד דרים האמונה והחיים בכפיפה אחת.

מפגש 9: 23.6.2019

די כבר עם השקרים שלך מאת פיליפ בסון

בשעה שהסופר, פיליפ בסון, יושב בלובי של מלון ומשוחח עם עיתונאית לרגל צאת ספרו החדש, הוא מבחין בדמות גבר מוכר וקורא בשמו. הספר שב לסיפור על אהבה וכמיהה שהתרחש בצרפת הכפרית והשמרנית של שנות השמונים, לסיפור התבגרותם של שני נערים המגלים את זהותם המינית, ולחותם שיותיר בהם סיפור זה.  

פיליפ בסון

תמונה ראשית: חדר בבית מלון, 1931, אדוארד הופר, מוזיאון טייסן-בורנמיזה, מדריד, AKG-Images
מתוך הספר: 'נשים קוראות בציור ובצילום', שטפן בולמן, בתרגום מגרמנית: טלי שוורצשטיין-בסר, עמוד 143, כנרת, זמורה-ביתן, 2009