ספרים בעלי נשמה

מועצה אזורית אשכול

תכנית המפגשים המפורטת לשנת 2023

המפגשים יתקיימו בימי ד' בשעה: 18:00

תכנית המפגשים לשנת 2023:

תכנית המפגשים לשנת 2023:

מפגש 1: ביום ד', 1.2.23, בשעה: 18:00

החזאית מאת תמר וייס גבאי

החזאית המקומית של עיירה נידחת היא היחידה שמסוגלת להזהיר מפני שיטפונות בזק המאיימים על האזור. בקרב התושבים נתפסת יכולתה ככוח על-טבעי כמעט, ומקנה לה מעמד מיוחד, אך כשהיא מנבאת שחורות, לא כולם מוכנים לשמוע את מה שיש לה לומר, יחסיה המשפחתיים והחברתיים מתערערים.  החזאית, המורה והנערה והדג, שלושת פרקי הנובלה, מספרים את סיפורם של שלושה בני משפחה אחת, המתגוררים בשכנות אך בולטים בבדידותם בעולם. הנובלה מתייחסת אל יחסינו אל הטבע ועל ניסיוננו לביית את הפראי. בה בעת, יחסם של הגיבורים אל הטבע משקף את המתרחש בנוף הפנימי שלהם.

מפגש 2: ביום ד', 1.3.23, בשעה: 18:00

ההבטחה מאת דיימון גלגוט

בשנת 1986, בחווה ליד פרטוריה, דרום אפריקה, נפרדת משפחת סווארט הלבנה מהאם, רייצ'ל. לפני מותה רייצ'ל ביקשה מבעלה להבטיח שימסור לרשות המשרתת השחורה, סלומה, את הבית הקטן שבו היא מתגוררת. האב, הבן ושתי הבנות חלוקים ביניהם בנוגע לחובה לקיים את ההבטחה. במהלך שלושת העשורים הבאים, ועל רקע ארבע לוויות, ההבטחה הלא ממומשת מרחפת מעל ההתפוררות האיטית של המשפחה. במדינה כולה מתחוללות תמורות מפליגות – משטר האפרטהייד בא אל קיצו ותקוות גדולות נמהלות באכזבות מרות. קולו של המספר נע בין נקודות המבט של הדמויות, ומשרטט תמונה רבת רבדים של משפחה הכורעת תחת נטל הגורל והאובדן.

מפגש 3: יום ד', 22.3.23, בשעה: 18:00

אהבה יד ראשונה מאת מירה מגן

יוּלה, סופרת הזקוקה לאלמוניות ולשקט, מרחיקה עצמה לדירה זרה כדי לכתוב. מִשכּנהּ החדש בבית המשותף מפגיש אותה עם ניסוֹ, ילד כבד משקל, מָגי אמו, אופירה, בעלת בוטיק, אורנה ושאול לוי, זוג רופאים, סמדר, אישה עם עבר פסיכיאטרי עשיר, שירה, סטודנטית רווקה ונבוקו, גבר אנין ומתנשא. כל אחת מהדמויות הללו, השונות כל כך זו מזו, מייצגת פלח אחר בפסיפס העשיר של החברה היהודית – ישראלית. בכולן לוחשת גחלתה של אהבה ראשונה. יש מי שמתרפק עליה בגעגוע עז, יש מי שכמֵה לזכות בה סוף סוף, יש מי שמתכחש לה ויש מי שמתעב אותה — אולם כך או אחרת, כולן נחרכות באִשהּ.

מפגש 4: ביום ד', 3.5.23, בשעה: 18:00

בוקר וערב מאת יון פסה

ילד נולד, שמו יהיה יוהנס ולימים יהיה דייג. חייו המפציעים מתמלאים בפלא הקיום, וגוועים כדרך הטבע. בין שני הקטבים האלה נפרשת בוקר וערב – יצירתו הלירית ורבת היופי של יון פוֹסֶה, ונפרשים חייו ומותו של אדם. חיים אלה כמו נכתבים מעצמם, שכן בין חדרי ביתו של יוהנס, בין המזח לסירתו המיטלטלת בים, בין חוויות של ממש לתעתועי הדמיון, עובר הסופר יון פוסה חרש ורושם את תדרי הקיום החולפים על פניו. רישומיו של פוֹסֶה צלולים, עדינים ומרגשים.

מפגש 5: יום ד', 31.5.23 בשעה: 18:00

משפט אהבה מאת שרה שילה

זוג במחצית חייו, המחזיק מכבסה בעיר קטנה במרכז הארץ, משחזר את האירועים שהובילו לשבר גדול בחיי המשפחה. טראומה היושבת בלב סיפור אהבתם שעלילתו נפרשׂת כעין תעלומה המתפענחת לאִטה. הרחק מהריאליזם המוכּר, שוכן לו עולם מופלא של חפצים, ולהם תחושות, מחשבות וקולות. המאפיין עולם זה הוא אירוע בו מתאחדים חפצי הבית כדי להשיב את קיומו של זה שנעדר. בין בני הזוג כמו גם בין החפצים מתעורר ויכוח ער, קולני ומכמיר לב בשאלה "מתי ובאיזה מקום קרה מה שקרה". ביצירה מלאת דמיון נחשפת הורוּת במשבר, מסע חיפוש טעון רגשות, חקירת מיניוּת ואהבה, באמצעות סיפורו של בית, במלוא מובן המילה.

שרה שילה

מפגש 6: יום ד', 28.6.23 בשעה: 18:00

יש אנשים שמדברים ככה מאת יונתן שגיב

יום אחד, בחצר בית הוריו, יונתן שגיב מאבד את קולו. בבת אחת הוא נכלא בבועה של שתיקה. בעזרתה של רופאה, קלינאית תקשורת, הוא יוצא להתחקות אחר עקבות קולו, המתגלה כקופסה שחורה של מחיקות, צלקות והשתקות. לדממה, מתברר, הורים רבים: מסע חניכה לגבריות , חיים חצויים בין בריטניה לישראל, מוות במשפחה שהגיע בחטף, ועודנו מטיל את צילו ממרחק השנים. בהדרגה מגלה המספר את הדרכים שבהן גזר על עצמו שתיקה, ומנסה להשיב את קולו מבעד להיסטוריה המכאיבה של היאלמו.

יונתן שגיב ערוך

מפגש 7: יום ד', 2.8.23 בשעה: 18:00

ארבע מדברות ואחת שותקת מאת גבריאלה אביגור-רותם

ארבע חברות נפש משכבר חושפות במהלך שנה דחוסה ומטלטלת סודות שהם חלק ממסכת גדולה של מלחמת החיים במוות: אהבה ובגידה, נאמנות והפניית עורף מבוהלת, קנאה על אופני ההסוואה שלה, אירוניה והומור, לצד חתירה אמיצה לאמת ונהייה צובטת לב ליופי. מי שמובילה אותנו במבוכי העלילה של הרומן הקריא להפליא הזה, מכונה בפי חברותיה 'פלס־מים', והיא היחידה שעיניה טחו מלראות את שהתחולל סביבה במשך שנים. נקודת התצפית של המספרת, המוגבלת על ידי אמונות מוצקות ומשאלות לב, וכישלונה להבין, בזמן אמיתי, "מי נגד מי", יוצרים מתח סיפורי וסצנות דרמטיות-קומיות למכביר.

גבריאלה-אביגור-רותם

מפגש 8: יום ד', 6.9.23 בשעה: 18:00

רחשי תודה מאת דלפין דה ויגאן

מישקָה, מגיהה לשעבר בעיתון צרפתי, מרגישה כבר זמן מה שהשפה הולכת וחומקת ממנה. "שלבים ראשונים של אפאזיה," כך הוסבר לה, אבל למישקה לא אכפת איך מכונֶה מחול המילים שבראשה. מה שחשוב לה הוא שהחיפושים אחר האנשים שהיא חבה להם את חייה לא ייפסקו עכשיו. כל רצונה הוא לומר להם מילה אחת לפני שיהיה מאוחר מדי. למישקה אין ילדים אבל יש לה את מארי, שאוהבת אותה והיא אסירת תודה על כל מה שמישקה עשתה עבורה. אל מערכת היחסים העדינה בין שתי הנשים הללו, שנולדו מרחק של דור זו מזו, אבל התגוררו שנים באותו בניין בפריז, נכנס ז'רום, קלינאי תקשורת, שמטפל במישקה.

דלפין דה ויגאן

מפגש 9: יום ד', 11.10.23 בשעה: 18:00

בסלון של ברטה מאת אורה אחימאיר

המחברת, אישה סקרנית בעשור השמיני לחייה, יוצאת לגילוי סיפור משפחתי בווינה על תפארת אמניה ואנשי הרוח שלה. היא מתמקדת בשתי נשים מושכות לב, שהן עיר ומלואה: ברטה צוקרקנדל, שהפכה את הסלון הביתי למוקד תרבות מהפכני והייתה לדמות מרכזית במודרניזם הווינאי, ואף ניווטה מהלכים פוליטיים לקראת תום מלחמת העולם הראשונה, וגיסתה האלמונית אמליה, שזכתה לחיי נצח בזכות דיוקן שצייר גדול צייריה של וינה גוסטב קלימט. תולדותיהן של ברטה ואמליה, נשזרו באירועים היסטוריים מימי תור הזהב הווינאי עד מלחמת העולם השנייה, מעידות על התשוקה לחרוג מכבלים שנשים כמותן היו אזוקות בהם. מתוארת גם את אהבתם ותרומתם העצומה של יהודי וינה לתרבותה ולפריחתה, עד הקץ האכזרי והנחרץ, עם סיפוחה של אוסטרייה לגרמניה של היטלר.

אורה-אחימאיר

מפגש 10: יום ד', 8.11.23 בשעה: 18:00

השתקן מאת ארי ליברמן

בלבו של הרומן “השתקן״ עומדת תעלומה: מיהו שמשון שטיל, בעל מעדנייה לא כשרה בדרום הארץ, שלאחר מותו מוצא בנו היחיד, בין חפציו, קופסה ובה שתי מגילות נייר מגולגלות ומהודקות בסיכה עם צלב קרס. מה יש באותן מגילות? ואילו סודות הן עתידות לחשוף על זהות האב, הבן ומשפחתם? שמחה, בנו של שמשון, גדל בצל אב שתקן וזועף, שתיעב כל סממן דתי. בילדותו, באופקים של סוף שנות השבעים, חבריו לכיתה לעגו לו וקראו לו גוי, משום שאביו לא מל אותו וסירב בתוקף לחגוג לו בר מצווה. שנים סירב שמחה לקרוא את המגילות של אביו, וכשהוא סוף סוף מציץ פנימה הוא מגלה לתדהמתו יומן כתוב ביידיש, על שני אחים שעולמם חרב עליהם במלחמת העולם השנייה, על מאבק הישרדות נורא ועל גבר המתאהב באישה, שנוהרות אליה כל הציפורים שבעולם.

ארי ליברמן

מפגש 11: יום ד', 6.12.23 בשעה: 18:00

היקשרויות עזות מאת ויוויאן גורניק

אישה בוגרת מתהלכת עם אמה הקשישה ברחובות מנהטן. מבעד לטיולים הללו, המלאים זיכרונות, תלונות והומור משותף, פורשת הסופרת את מאבקה כבת למצוא את מקומה בעולם. בד בבד משחזרת גורניק את חוויות ילדותה בניו יורק של שנות הארבעים והחמישים, כאשר התגוררה עם משפחתה בבניין המאוכלס ביהודים בני מעמד הפועלים. בלב הספר ניצבות מערכות היחסים בין השכנות, כאשר הנשים והילדות נותרות בממלכה משלהן. זהו גם סיפור התבגרות וחניכה נשית באמצעות דמויות נשיות ואמה; אישה חזקה ממעמד הפועלים, פעילה סוציאליסטית בחשאי, אם ובת זוג אוהבת. שכנתן נטי, זרה החיה בין יהודיות, אישה למודת אובדן אשר מיניותה המופגנת דנה אותה לשהייה מתמדת בשולי החברה. המודלים הנשיים הללו יעצבו את נפשה של המספרת ויכתיבו את יחסיה עם החברה הפטריארכלית, עם עבודתה ועם נשים אחרות בשארית חייה. זהו גם דיוקן של חברה ותקופה.

ויוויאן גורניק

תמונה ראשית: מיסיה על ספה, אדוארד וויאר, Edouard Vuillard, ADAGP, Paris 2005