סביוני רמת אביב

כל ספר והגורל שלו

סביוני רמת אביב

תכנית המפגשים המפורטת, 2021-2022

המפגשים יתקיימו בימי א' בשעה: 19:30

תכנית המפגשים:
אוניית המגדלור - כריכה

מפגש 1: ביום א', 10.10.2021, בשעה: 19:30

אוניית המגדלור מאת זיגפריד לנץ

אונייה העוגנת בלב ים ומנווטת את דרכן של אוניות אחרות נתפסת כבת ערובה בידי שלושה פושעים. הצוות ורב החובל נקרעים בין חובתם לדרישותיהם של הפושעים. בהיטלטלותה של האונייה בין חובה למצפון ובין פעולה לאי-פעולה, ובהתחבטות עם השאלה אם להתנגד, מתי וכיצד – נבחנת עמידתה של הדמוקרטיה בפני המתקפה עליה, ומהדהד עברה של גרמניה.  

זיגפריד לנץ
לא אזוז מכאן - כריכה

מפגש 2: ביום א', 7.11.2021, בשעה: 19:30

לא אזוז מכאן מאת מרקו בלצאנו

קוּרוֹן הוא כפר קטן בדולומיטים ואף שהוא משתייך לאיטליה, תושביו דוברים גרמנית. תחת המשטר הפשיסטי בשנות ה-30 נאסר השימוש בשפה הגרמנית, בבית הספר משתנה שפת הלימוד לאיטלקית, שפה שאותה הילדים לא דוברים. חלומה של טרינה, בת הכפר אשר הכשירה עצמה להיות מורה בבית הספר, מתפוגג באחת. באותם ימים מתחילה גם בנייתו של סכר המאיים להציף את האזור ולעקור את תושבי הכפר מבתיהם. ואז מגיעה המלחמה. את הסיפור מספרת טרינה המגעגעת לבתה. זהו סיפור אישי על נעורים ובגרות בצל המלחמה, אך גם סיפורם של תושבי הכפר, שעל אף שבמשך דורות הם מתגוררים בכפרם, אין להם ודאות כי המקום ימשיך להיות ביתם.

מרקו בלצאנו
מחר ניסע ללונה פארק - כריכה

מפגש 3: ביום א', 12.12.2021, בשעה: 19:30

מחר ניסע ללונה פארק מאת אילנה ברנשטיין

במהלך ימים ספורים, כשחורף מר משתולל בחוץ, על רקע משבר קיומי מתמשך, ורגע לפני שהיא מאבדת לחלוטין שליטה על חייה, מחליטה אם צעירה, ילדה כמעט בעצמה, לקחת את שני ילדיה ללונה פארק. סיפור זה מעמיד במרכזו אישה בודדה מצויה המתמודדת עם אימהותה מול תפישת האימהות הטובה.

אילנה ברנשטיין
לחצות אוקיינוס - כריכה

מפגש 4: ביום א', 9.1.2022, בשעה: 19:30

לחצות אוקיינוס מאת קולום מק'קאן

ב-1845 חצה העבד הנמלט ולוחם זכויות האדם פרדריק דאגלס את האוקיינוס האטלנטי וביקר באירלנד כדי לקדם את ספרו ואת המאבק לביעור העבדות בארצות הברית. ב־1919 חצו אוצו ג'ון אלקוק וארתור בראון בטיסה הראשונה בלי עצירות ביניים. ב־1998 חצה אותו הסנטור האמריקני ג'ורג' מיטשל בניסיון להשכין שלום בצפון אירלנד. ארבעה גברים ידועי שם אלה משפיעים על חייהן של ארבע נשים אלמוניות – לילי דגאן, בתה, נכדתה ונינתה. קולום מק'קאן שוזר דמויות אמִתיות ובדויות אלה באלה ברומן רחב יריעה ועם זאת אינטימי, הנוגע באירועים היסטוריים מכוננים, ובהם הרעב הגדול באירלנד, ביעור העבדות ומלחמת האזרחים בארצות הברית וכן מלחמת העולם הראשונה.

קולם מק'קאן
אנשים נורמלים - כריכה

מפגש 5: ביום א', 6.2.2022, בשעה: 19:30

אנשים נורמלים מאת סאלי רוני

בתיכון שבו הם לומדים, קונל ומריאן מעמידים פנים שהם כלל לא מכירים. הוא שחקן כדורגל נאה ופופולרי והיא מבודדת מחברים, גאה וחכמה. כשקונל נאלץ להמתין בביתה של מריאן לאימא שלו, העובדת שם כעוזרת בית, מתחיל להירקם בין שני התיכוניסטים קשר, שמחד קשה להתכחש לו, ומאידך שניהם נחושים להסתירו. כעבור שנה, כשהם עוברים ללמוד בדבלין, בקולג' היוקרתי טריניטי, מריאן דווקא מצליחה למצוא את מקומה, ואילו קונל מדשדש, ביישן וחסר ביטחון, בשוליים החברתיים של הקמפוס. שוב ושוב הם נמשכים ונרתעים זה מזה, עד שדבר מה מעמת את שניהם ותובע מקונל לברר עם עצמו עד כמה הוא מוכן להרחיק לכת על מנת להציל את מריאן. 

סאלי רוני
צל ידו - כריכה

מפגש 6: ביום א', 24.4.2022, בשעה: 19:30

צל ידו מאת חיים באר

הזמנה לטירה מסתורית באוסטרייה לוקחת את חיים באר לעולמות שלא שיער שיגיע אליהם אי פעם. הטירה מאובזרת בכל חידושי הטכנולוגיה, הכול בה נראה מושלם, עד שמתגלה מי אורחיה ומניין באו. ודווקא אז – במקום שייחרד עד עומקי נשמתו — הוא נמלא סקרנות, ומאחד האורחים, מרגע שהבין מיהו, הוא מתקשה מאוד להיפרד. האם תיתכן פגישה מחודשת עם אב שהשנים הקצרות במחיצתו היו טעונות וקשות? האם יהיה אפשר לברר סוף סוף את כל מה שלא התברר בזמנו, ואולי גם להתפייס? כמו בהמשך מהופך לרומן חבלים פונה באר אל המקומות ששתק בהם ואל דמותו של אביו, שנשארה אז בצל.

חיים באר
חיים שלמים - כריכה

מפגש 7: ביום א', 15.5.2022, בשעה: 19:30

חיים שלמים מאת רוברט זטהאלר

בגיל ארבע בערך מגיע אנדריאס אֵגֶר לעמק שלרגלי ההרים ונמסר לידי איכר קשה לב, שבביתו הוא גדל ומתחשל. ילדי העמק אמנם לועגים לצליעתו, אבל עובדה זו לא מונעת ממנו להיות לגבר חסון וחזק ולפועל חרוץ, שאף לוקח חלק בהקמת הרכבל הראשון מן העמק להרים. לאורך העשורים משנה העמק את פניו, הוא נהיה מודרני ורעשני יותר. חייו של אֵגֶר, לעומת זאת, נותרים שקטים ומכונסים בעצמם, הם מושפעים בעיקר מאהבתו הגדולה למִָרי, מעונות השנה ומאיתני הטבע.

רוברט זטהאלר

מפגש 8: ביום א', 12.6.2022, בשעה: 19:30

העולם הוא שמועה מאת ניר ברעם

יונתן, סופר ישראלי הרדוף על ידי מות חברו הטוב ביותר, יוצא למסע יחד עם בנו הקטן. הם עולים אל הר שבו, על פי השמועה, מתגורר אדם בעל כישרון נדיר: ביכולתו להעלים לאנשים זיכרונות. אלא שעל ההר מתגלה ליונתן תעלומה שקשורה לעברו ולאהבות הגדולות בחייו. וכך, במקום שהזיכרונות ייעלמו, העבר פולש גם להווה. יונתן בורא עבור בנו עולמות דמיון עשירים כמו אלה שיצר בילדותו, ויחד הם מתמסרים אליהם בתשוקה גדולה, אולי גדולה מדי. האם יונתן מחזיר דמויות מעברו ומביא אותן לחייו של בנו? ייתכן שהתשובות נחבאות ביחסים מלאי התהפוכות של יונתן עם אביו ובמשולש של אהבה ובגידה שמלווה אותו מאז ילדותו.

ניר ברעם

תמונה ראשית: אחרי הנשף, 1985, רמון קאזאס אי קארבו, מוזיאון מונטסרט, קטלוניה, AKG-Images
מתוך הספר: 'נשים קוראות בציור ובצילום', שטפן בולמן, בתרגום מגרמנית: טלי שוורצשטיין-בסר, עמוד 87, כנרת, זמורה-ביתן, 2009