סדנת קריאה - בוקר

הקריאה היא חוויה

הקריאה איננה פעולה או מלאכה, אלא חוויה מורכבת ורבת-פנים: חוויה אינטלקטואלית, וחוויה רגשית: מעניינת או משעממת, מבדרת או מלמדת, מטלטלת או מערסלת.
הקריאה היא צורך והרגל, היא אהבה ותשוקה, וכפי שאמרה וירג'יניה וולף:

"את התשוקה לקרוא, כמו את כל שאר התשוקות הרודפות את נשמותינו…ניתן לנתח"

בביקורת ובפרשנות הספרותית הקלאסית רווחו נורמות קריאה שהתמקדו בכוונת המחבר או במסר – במשמעות החברתית, הפסיכולוגית או הפילוסופית של הטקסט – ולא בתגובתו של הקורא.

אלא שהטקסט קם לתחייה אצל הקורא, והמשמעות עולה במהלך הקריאה, בתהליך של "מימוש" הטקסט. משום כך, תשומת הלב שלנו תתמקד בתהליך, ובזיהוי השפעותיה של היצירה הספרותית על הקורא.

נבחין בין הקורא "הממשי" לקורא "המובלע" בתוך טקסט, ונבחן מהן היכולות והכשירויות הנדרשות מהקורא "הבונה" את משמעות הטקסט, כאמירתו של הסופר איטלו קאלווינו:  

"הקריאה פירושה להתקרב אל דבר שרק מתהווה"  

משום-כך, את מקומן של ההרצאות הפרונטאליות תתפוס סדנה משותפת, שבה לרשמיהם ולתגובותיהם של המשתתפים יהיה משקל רב.

חוויית הקריאה היא התרחשות דינאמית ופעילה, ומשום-כך אנו נתנסה יחד בקריאת טקסטים נבחרים וייחודיים: סיפורים קצרים, קטעים נבחרים מרומנים ושירים. כל התנסות והמחשה תיוחד ללימוד תיאוריות מרתקות מחקר הספרות ולהכרת אסטרטגיות שונות של קריאה.

היצירות הספרותיות שידונו במהלך הסדנה יחולקו למשתתפים בה (אין צורך בקריאה מקדימה).

תמונה ראשית: חדר בבית מלון, 1931, אדוארד הופר, מוזיאון טייסן-בורנמיזה, מדרידAKG-Images
מתוך הספר: 'נשים קוראות בציור ובצילום', שטפן בולמן, בתרגום מגרמנית: טלי שוורצשטיין-בסר, עמוד 143, כנרת, זמורה-ביתן, 2009