ספרים בעלי נשמה

שפיים

תוכנית המפגשים המפורטת לשנת 2021-2022

תכנית המפגשים לשנת 2021

המפגשים יתקיימו בימי ד' בשעה 19:00

אמזלג - כריכה

מפגש 9: 13.10.2021

אמזלג מאת יוסי סוכרי

עמנואל אמזלג, אינטלקטואל מזרחי תל אביבי השקוע בתרבות המערבית, פציפיסט וגנדרן. בהיותו בן 50, לאחר התפרקות נישואיו, הוא מתחקה אחר שורשיו המשפחתיים, בוחן את את זיקתו התרבותית, את יחסיו עם האליטה האקדמאית, ואת יחסו למדינתו. מתוך הזיקות הללו עולה דמותו של אדם מורכב שחי בין העולמות, וממוקם בעמדת התבוננות קיומית.

יוסי סוכרי

תכנית המפגשים לשנת 2022

אנשים נורמלים - כריכה

מפגש 1: יום ד', 19.1.2022, בשעה: 19:00

אנשים נורמלים מאת סאלי רוני

בתיכון שבו הם לומדים, קונל ומריאן מעמידים פנים שהם כלל לא מכירים. הוא שחקן כדורגל נאה ופופולרי והיא מבודדת מחברים, גאה וחכמה. כשקונל נאלץ להמתין בביתה של מריאן לאימא שלו, העובדת שם כעוזרת בית, מתחיל להירקם בין שני התיכוניסטים קשר, שמחד קשה להתכחש לו, ומאידך שניהם נחושים להסתירו. כעבור שנה, כשהם עוברים ללמוד בדבלין, בקולג' היוקרתי טריניטי, מריאן דווקא מצליחה למצוא את מקומה, ואילו קונל מדשדש, ביישן וחסר ביטחון, בשוליים החברתיים של הקמפוס. שוב ושוב הם נמשכים ונרתעים זה מזה, עד שדבר מה מעמת את שניהם ותובע מקונל לברר עם עצמו עד כמה הוא מוכן להרחיק לכת על מנת להציל את מריאן. 

סאלי רוני
חיים שלמים - כריכה

מפגש 2: יום ד', 16.2.2022, בשעה: 19:00

חיים שלמים מאת רוברט זטהאלר

בגיל ארבע בערך מגיע אנדריאס אֵגֶר לעמק שלרגלי ההרים ונמסר לידי איכר קשה לב, שבביתו הוא גדל ומתחשל. ילדי העמק אמנם לועגים לצליעתו, אבל עובדה זו לא מונעת ממנו להיות לגבר חסון וחזק ולפועל חרוץ, שאף לוקח חלק בהקמת הרכבל הראשון מן העמק להרים. לאורך העשורים משנה העמק את פניו, הוא נהיה מודרני ורעשני יותר. חייו של אֵגֶר, לעומת זאת, נותרים שקטים ומכונסים בעצמם, הם מושפעים בעיקר מאהבתו הגדולה למִָרי, מעונות השנה ומאיתני הטבע.

רוברט זטהאלר
לחצות אוקיינוס - כריכה

מפגש 3: יום ד', 16.3.2022, בשעה: 19:00

לחצות אוקיינוס מאת קולום מק'קאן

ב-1845 חצה העבד הנמלט ולוחם זכויות האדם פרדריק דאגלס את האוקיינוס האטלנטי וביקר באירלנד כדי לקדם את ספרו ואת המאבק לביעור העבדות בארצות הברית. ב־1919 חצו אוצו ג'ון אלקוק וארתור בראון בטיסה הראשונה בלי עצירות ביניים. ב־1998 חצה אותו הסנטור האמריקני ג'ורג' מיטשל בניסיון להשכין שלום בצפון אירלנד. ארבעה גברים ידועי שם אלה משפיעים על חייהן של ארבע נשים אלמוניות – לילי דגאן, בתה, נכדתה ונינתה. קולום מק'קאן שוזר דמויות אמִתיות ובדויות אלה באלה ברומן רחב יריעה ועם זאת אינטימי, הנוגע באירועים היסטוריים מכוננים, ובהם הרעב הגדול באירלנד, ביעור העבדות ומלחמת האזרחים בארצות הברית וכן מלחמת העולם הראשונה.

קולם מק'קאן
שבועת אמונים - כריכה

מפגש 4: יום ג', 26.4.2022 בשעה: 19:00 - הוקדם ביום באופן חד פעמי

שבועת אמונים מאת דומניקו סטרנונה

בלהט היצרים, זוג נאהבים צעיר כורת ברית עולם. כל אחד מספר לשני סוד כמוס משלו, שאם ייוודע ברבים – חייו ייהרסו לנצח. לא חולף זמן רב, והם נפרדים. הוא מורה בבית ספר, היא תלמידה מבריקה שלו לשעבר. הוא מתחתן, היא פוצחת בקריירה מעבר לים. לכאורה כל אחד הולך לדרכו; אלא שהחיים ארוכים, והדברים מסתבכים. 
שבועת אמונים הוא ספרו הרביעי של דוֹמֶניקוֹ סְטַרנוֹנֶה הרואה אור בעברית. קדמו לו שרוכים ותעלול, שראו אור ב׳סדרה הקטנה׳, וויה ג’מיטו.

דומניקו סטרנונה
צל ידו - כריכה

מפגש 5: יום ד', 25.5.2022 בשעה: 19:00

צל ידו מאת חיים באר

הזמנה לטירה מסתורית באוסטרייה לוקחת את חיים באר לעולמות שלא שיער שיגיע אליהם אי פעם. הטירה מאובזרת בכל חידושי הטכנולוגיה, הכול בה נראה מושלם, עד שמתגלה מי אורחיה ומניין באו. ודווקא אז – במקום שייחרד עד עומקי נשמתו — הוא נמלא סקרנות, ומאחד האורחים, מרגע שהבין מיהו, הוא מתקשה מאוד להיפרד. האם תיתכן פגישה מחודשת עם אב שהשנים הקצרות במחיצתו היו טעונות וקשות? האם יהיה אפשר לברר סוף סוף את כל מה שלא התברר בזמנו, ואולי גם להתפייס? כמו בהמשך מהופך לרומן חבלים פונה באר אל המקומות ששתק בהם ואל דמותו של אביו, שנשארה אז בצל.

חיים באר

מפגש 6: יום ד', 22.6.2022 בשעה: 19:00

העולם הוא שמועה מאת ניר ברעם

יונתן, סופר ישראלי הרדוף על ידי מות חברו הטוב ביותר, יוצא למסע יחד עם בנו הקטן. הם עולים אל הר שבו, על פי השמועה, מתגורר אדם בעל כישרון נדיר: ביכולתו להעלים לאנשים זיכרונות. אלא שעל ההר מתגלה ליונתן תעלומה שקשורה לעברו ולאהבות הגדולות בחייו. וכך, במקום שהזיכרונות ייעלמו, העבר פולש גם להווה. יונתן בורא עבור בנו עולמות דמיון עשירים כמו אלה שיצר בילדותו, ויחד הם מתמסרים אליהם בתשוקה גדולה, אולי גדולה מדי. האם יונתן מחזיר דמויות מעברו ומביא אותן לחייו של בנו? ייתכן שהתשובות נחבאות ביחסים מלאי התהפוכות של יונתן עם אביו ובמשולש של אהבה ובגידה שמלווה אותו מאז ילדותו.

ניר ברעם

מפגש 7: יום ד', 10.8.2022 בשעה: 19:00

מדריך לציור ולקליגרפיה מאת ז'וזה סאראמאגו

ה. הוא צייר פורטרטים בעל מוניטין, המצייר בשביל בני ליסבון מן המעמד הבורגני הגבוה, שיש להם כסף לשלם, והערכה עצמית מספקת כדי לתלות על הקיר את דיוקן־עצמם, דיוקן שלרוב הוא שקר מתחנף, מריחה על הבד לפי רצונו של המודל. סדק ראשון נִבעֶה אצלו כשהוא מתחיל לצייר דיוקן של תעשיין מצליח (ובו־בזמן מנהל פרשיית־אהבים עם מזכירתו). לפתע מתעוררת בו שאיפה שהציור שלו יגלה את דמותו האמיתית של המודל שלו, אף מבלי לדעת לאיזה סוג של אמת הוא חותר. לצורך זה הוא מתחיל לצייר במקביל, בלי יראת כבוד ובלי שהכסף ישתק אותו, פורטרט שני, חשאי, של התעשיין. אבל גם הפרויקט השני נכשל. לכן עולה בדעתו לעבור לכתיבה, צורת ביטוי שאינו מיומן בה; לפני שנתיים סייר ביסודיות במוזיאונים, גלריות וכנסיות ברחבי איטליה, ועכשיו הוא כותב בשנית את רשימותיו מאותו מסע, כתרגילים בכתיבת אוטוביוגרפיה.

ז'וזה סאראמאגו
ריחן סאנסט - כריכה

מפגש 8: יום ד', 14.9.2022 בשעה: 19:00

ריחן סאנסט מאת אסף גורדון - מפגש משותף עם הסופר!

לבנון, מוצב ריחן, חורף 99'. בפנים, בין קירות הבטון של המובלעת הצפונית ביותר של צה"ל ברצועת הביטחון, חיים אנשים צעירים: שאול הקצין המצטיין, אדם הסמל המופרע, תומר החובש הלא מתפקד, קובי המ"פ שהגיע מהגדודים, ניב הדוגמן, נדב המת, סודרי המתנחל שהוריד את הכיפה ושאר החיילים בפלוגה. כולם יחד מנסים לשרוד את הקו במלחמה נעלמת ונטולת גיבורים, שיום אחד התפוגגה כמו הערפל על ההר, נדחקה אל שולי ההיסטוריה שלנו מפני המלחמות שבאו לפניה ואחריה.
ישראל, תל אביב, עכשיו. שאול הוא מדריך גלישה שזוף ושקט שעולמו מתנהל בין דירה שכורה למחסן גלשנים בחוף המערבי ביפו. הוא חי בבועה, מנותק, ובטוח שהניח מזמן את לבנון ואת חבריו מאחור. פגישה לא צפויה חושפת שריטות ישנות וצלקות שלא הגלידו.

אסף גורדון
הציפורים - כריכה

מפגש 9: יום ד', 2.11.2022, בשעה: 19:00

הציפורים מאת טאריי וסוס

יונתן, סופר ישראלי הרדוף על ידי מות חברו הטוב ביותר, יוצא למסע יחד עם בנו הקטן. הם עולים אל הר שבו, על פי השמועה, מתגורר אדם בעל כישרון נדיר: ביכולתו להעלים לאנשים זיכרונות. אלא שעל ההר מתגלה ליונתן תעלומה שקשורה לעברו ולאהבות הגדולות בחייו. וכך, במקום שהזיכרונות ייעלמו, העבר פולש גם להווה. יונתן בורא עבור בנו עולמות דמיון עשירים כמו אלה שיצר בילדותו, ויחד הם מתמסרים אליהם בתשוקה גדולה, אולי גדולה מדי. האם יונתן מחזיר דמויות מעברו ומביא אותן לחייו של בנו? ייתכן שהתשובות נחבאות ביחסים מלאי התהפוכות של יונתן עם אביו ובמשולש של אהבה ובגידה שמלווה אותו מאז ילדותו.

טאריי וסוס
איטליה, ענן - כריכה

מפגש 10: יום ד', 14.12.2022, בשעה: 19:00

איטליה מאת מרקו לודולי

איטליה היא נערה שהוכשרה להיות משרתת. היא מגיעה אל בית משפחת מרציאלי כבחורה צעירה ועוזבת אותו לאחר שנים, עם מותו של בעל הבית. את מיטב שנותיה היא מעבירה עם בני הזוג מרציאלי ושלושת ילדיהם והיא כצל נע בחייהם – נוכחת נפקדת על פי הצורך. בעיניה המתבוננות וברגישותה הרבה היא מתארת כרוניקה משפחתית מוכרת לכאורה, ועם זאת חד פעמית ונטועה עמוק בהוויית הזמן הזה.

מרקו לידולי

תמונה ראשית: התנור, כיכר פיצרוי, 1936, דאנקן גרנט, עזבון דאנקן גרנט
מתוך הספר: 'נשים קוראות בציור ובצילום', שטפן בולמן, בתרגום מגרמנית: טלי שוורצשטיין-בסר, עמוד 19, כנרת, זמורה-ביתן, 2009