ספרים בעלי נשמה

הוד השרון

תוכנית המפגשים המפורטת, 2021

המפגשים יתקיימו בימי ב' בשעה 19:30
תכנית המפגשים:

תעלול - כריכה

מפגש 1: 31.5.2021

תעלול מאת דומניקו סטרנונה

מפגש בין סב, מאייר מצליח ונרגן שכוכבו הולך ודועך והזקנה פושה בגופו, לבין נכדו הפיקח בן הארבע – מתחולל מאבק. הסב האלמן מתבקש על ידי בתו, ולמורת רוחו, לשמור על הזאטוט הדעתן במשך ארבעה ימים בזמן שהוריו נוסעים לכנס מקצועי. השניים מסתגרים בדירת המשפחה בנפולי, שהיא גם דירת ילדותו של הסב, ומתגוששים בהומור וברצינות.

דומניקו סטרנונה
שמונה הרים - כריכה

מפגש 2: 28.6.2021

שמונה הרים מאת פאולו קונייטי

הוריו של פייטרו, שסולדים מהצפיפות וההמולה במילאנו, רוכשים בית קיץ בכפר קטן למרגלות האלפים האיטלקיים. בכפר מתיידד פייטרו עם ברונו, ילד מקומי בן גילו שכל חייו עוברים עליו בחיק הטבע, בהרים. הוריו של פייטרו מבקשים לפרוש את חסותם על ברונו, אמו דואגת ללימודיו, ואביו מצרפו למסעות טיפוס מאתגרים אל פסגות הקרחונים. לאחר שנים של ריחוק, לאחר מות האב, שבים ונפגשים חברי הילדות. פייטרו, שהופך בינתיים ליוצר סרטים דוקומנטריים, משקם חורבה שהותיר לו אביו וברונו מסייע לו במלאכת השיקום.

פאולו קונייטי

מפגש 3: 26.7.2021

אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו מאת יניב איצקוביץ'

"אף אחד לא עוזב את פּאלוֹ אלטוֹ" הוא הרומן הרביעי של יניב איצקוביץ', מחבר 'תיקון אחר חצות' עטור הפרסים, שזכה להצלחה גדולה בעולם.בפקולטה לרפואה של הטכניון מתגלה גופה אחת מיותרת. כך נפתחת פרשיית הרצח שתהפוך את עולמה של איריס אברמוב, חוקרת משטרה בהליכי גירושים שנוהגת לאסוף מזכרות מזירות רצח. דרכה של איריס עומדת להצטלב בזו של עידן לוריא, נער בן טובים שבורח ממשפחתו ונקלע לקומונה שיש בה חוקים מעורפלים; שנים אחר כך ייכנס לתמונה גם נוח קֶני, פקיד בנק רמוס שמשנה את גורלו בשל רגש נקם, וגם בנו יותם, שיוצא לטיול אחרי צבא אך במקום להעפיל אל האוורסט הוא משוטט בעיר התחתית של חיפה ושומע את קולה של אימו המתה.

מזל-קטן-קלאודיה-פיניירו

מפגש 4: 30.3.2021

מזל קטן מאת קלאודייה פיניירו

אישה חוזרת מגלוּת מרצון בארצות–הברית לעיירתה שבארגנטינה, אל המקום שפעם קראה לו בית. עשרים שנה עברו, והיא לא נראית ולא נשמעת כמו אותה אישה. אפילו שמה, המבטא שלה וצבע עיניה השתנו. הריחוק הפסיכולוגי שהתפתח בתודעתה והפרספקטיבה שנוצרה מעצם חלוף הזמן, מאפשרים לה לשוב למקום ההוא, למוקד ייסוריה. שאלת השיבה, שמלווה את הספרות מראשיתה, נשאלת גם כאן: האם מתאפשר לאדם להחזיר לעצמו את הזמן שאבד? האם יכולה אישה לשנות או לתקן חיים שתוּעלו לסמטאות הבריחה?  

צבע החלב - כריכה

מפגש 5: 25.10.2021

צבע החלב מאת נל ליישון

באנגליה הכפרית ב-1830 נולדה וגדלה מרי, נערה בת חמש-עשרה, הקטנה בארבע אחיות החיות עם אב שאינו חוסך שבטו, אם, וסבא נכה. חרף העוני ועבודות המשק המשפחתי מרי ניחנה בשמחת חיים ובחירות מחשבתית. יום אחד אביה נפטר מבתו הלוקה בצליעה קלה, בשולחו אותה לגור בביתו של כומר הכפר לטפל באשתו החולה. בעזרת הכומר היא לומדת קרוא וכתוב, אלא שהמחיר על כמיהתה זו הוא קשה מנשוא.

מחר ניסע ללונה פארק - כריכה

מפגש 6: 22.11.2021

מחר ניסע ללונה פארק מאת אילנה ברנשטיין

במהלך ימים ספורים, כשחורף מר משתולל בחוץ, על רקע משבר קיומי מתמשך, ורגע לפני שהיא מאבדת לחלוטין שליטה על חייה, מחליטה אם צעירה, ילדה כמעט בעצמה, לקחת את שני ילדיה ללונה פארק. סיפור זה מעמיד במרכזו אישה בודדה מצויה המתמודדת עם אימהותה מול תפישת האימהות הטובה.

אילנה ברנשטיין
לא אזוז מכאן - כריכה

מפגש 7: 27.12.2021

לא אזוז מכאן מאת מרקו בלצאנו

קוּרוֹן הוא כפר קטן בדולומיטים ואף שהוא משתייך לאיטליה, תושביו דוברים גרמנית. תחת המשטר הפשיסטי בשנות ה-30 נאסר השימוש בשפה הגרמנית, בבית הספר משתנה שפת הלימוד לאיטלקית, שפה שאותה הילדים לא דוברים. חלומה של טרינה, בת הכפר אשר הכשירה עצמה להיות מורה בבית הספר, מתפוגג באחת. באותם ימים מתחילה גם בנייתו של סכר המאיים להציף את האזור ולעקור את תושבי הכפר מבתיהם. ואז מגיעה המלחמה. את הסיפור מספרת טרינה המגעגעת לבתה. זהו סיפור אישי על נעורים ובגרות בצל המלחמה, אך גם סיפורם של תושבי הכפר, שעל אף שבמשך דורות הם מתגוררים בכפרם, אין להם ודאות כי המקום ימשיך להיות ביתם.

מרקו בלצאנו

תמונה ראשית: נערה קוראת, 1620 בקירוב, דומינקו פטי, גלריית האקדמיה, ונציה, Cameraphoto/AKG-Images
מתוך הספר: 'נשים קוראות בציור ובצילום', שטפן בולמן, בתרגום מגרמנית: טלי שוורצשטיין-בסר, עמוד 51, כנרת, זמורה-ביתן, 2009